Onze missie
Wij willen onze leerlingen vormen tot betrokken wereldburgers door het bieden van kwalitatief goed en toekomstgericht onderwijs vanuit de Islamitische identiteit.
Het is deze missie die richting geeft aan ons dagelijks handelen.
Pedagogische visie
We willen op school een sfeer scheppen waarin de kinderen zich veilig voelen, zich geaccepteerd en gerespecteerd weten. De leerkrachten hebben hierin een voorbeeldfunctie: zij laten door hun eigen houding het kind zien hoe het zich kan gedragen. Zij hebben hoge verwachtingen van het kind, want daardoor presteert het kind beter. Uiteraard sluit de leerkracht aan bij wat het kind aan kan. De leerkracht luistert naar het kind en geeft positieve feedback.
Wij vinden dat het opvoeden van de kinderen een samenspel is tussen de ouders en de leerkrachten. Daarom is de samenwerking tussen beide partijen zo belangrijk. Wij verwachten van ouders die voor onze school kiezen dat die keuze bewust is en dat ze het kind positief stimuleren bij het naar school gaan.
Ten slotte staat het stimuleren van de verantwoordelijkheid voor het eigen leren bij ons hoog in het vaandel. Zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid worden daarom al vroeg aangeleerd.
Onderwijskundige visie
Onderwijs en ondersteuning geven is de kernactiviteit van onze scholen. We gaan daarbij uit van het principe: “de leraar doet er toe”. De scholen van onze stichting richten zich primair op de kennis en de vaardigheden die nodig zijn om de basisvakken (Nederlands en rekenen en wiskunde) goed te beheersen. Daarnaast vinden we de brede vorming en de persoonsvorming van belang. Daartoe dragen de SIPOR-scholen zorg voor de kwaliteit van het onderwijs gericht op bevordering van burgerschap en sociale integratie. In alle gevallen werken de scholen doelgericht. De leraren verzamelen data (uitkomsten van toetsen en observaties), analyseren deze en stellen vervolgens hun handelen bij. Op alle scholen wordt handelingsgericht gewerkt: daar waar mogelijk houden de leraren rekening met de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In het schoolondersteuningsprofiel van de scholen staat beschreven hoe de scholen gestalte geven aan de zorg en begeleiding, en wat de mogelijkheden zijn voor extrabegeleiding.
Wij geven vanuit onze identiteit invulling aan de negen leergebieden: 1. Digitale geletterdheid
2. Engels, moderne vreemde talen
3. Nederlands
4. Rekenen en wiskunde
5. Burgerschap
6. Bewegen en sport
7. Cultuur
8. Mens en natuur
9. Mens en maatschappij
Visie op leren
Kinderen staan van nature nieuwsgierig in de wereld. Ieder kind is uniek en leert op zijn/haar eigen manier. Om tot leren te komen hebben leerlingen leraren nodig die rust bieden en tegelijkertijd prikkelende instructie geven. Leerlingen hebben een veilige groep nodig, waar ze van en met elkaar kunnen leren. Op Risala bieden wij een rijke leeromgeving aan waar een balans is tussen onderzoekend, ervaringsgericht (praktisch) leren en leren vanuit het platte vlak (theoretisch). Hierdoor kunnen alle leerlingen een manier van leren en talenten ontdekken. De leraar helpt hen reflecteren op hun eigen groei.
Op Risala willen wij leerlingen afleveren die:
- kunnen samenwerken een ander kunnen helpen
- verantwoordelijkheid kunnen nemen
- In oplossingen kunnen denken
- iets nieuws durven proberen en fouten durven te maken
- doelgericht kunnen denken
- zelf keuzes kunnen maken
- Verschillen tussen leerlingen kunnen accepteren