Onze islamitische identiteit

Het bestaansrecht van Risala is gebaseerd op de islamitische identiteit. De kracht zit in het handelen vanuit de normen en waarden van de Islam. Wij geven de leerlingen de basis vanuit de Koran en de Sunnah (overleveringen) mee. We vieren de islamitische feesten en staan stil bij de gedenkdagen. De leraar is mede-opvoeder en een voorbeeld voor de leerlingen die ze inspireert in het uitdragen van de volgende normen en waarden:
 
Er wordt met elkaar gepraat en niet over elkaar 'De moslims schaden een ander niet met hun hand of tong.'
Medemenselijkheid 'Je wenst een ander hetzelfde toe als jezelf.'
Rechtvaardigheid 'Wees rechtvaardig in je oordeel.'
Vergevingsgezindheid 'Vergeef degene die jou onrecht heeft aangedaan.'
Goed gedrag 'Goed gedrag weegt het zwaarst op je weegschaal.'
Liefdadigheid 'Geef en je zult krijgen.'
 
Door schoolbrede identiteitsgerelateerde thema's, waarbij kernwaarden en hun afgeleide waarden centraal staan, wordt tijdens meerdere vakgebieden (m.n. godsdienstlessen, SOVA, cultuur educatie en taal) aandacht besteed aan de vorming van de kinderen tot sociale wereldburgers met een sterke islamitische identiteit.
 
De islamitische normen en waarden staan in relatie met de sociaal-emotionele ontwikkeling, actief burgerschap en sociale cohesie. Identiteitsthema's zijn geïmplementeerd in het dagelijkse lesgeven. We besteden structureel en expliciet aandacht aan Islam. De school beschikt over een gebedsruimte en een doorgaande leerlijn van de groepen 1 t/m 8. De godsdienstlessen worden aangeboden door godsdienstleerkrachten. In het bovenschools identiteitsbeleid is de inrichting van onze identiteit beschreven.
Cookie instellingen