Vertragen om te verdiepen: hoe Risala leert via de Leerschool Rotterdam-Zuid
Islamitische basisschool Risala in Rotterdam-Zuid werkt sinds september 2024 intensief samen met de Leerschool Rotterdam-Zuid. Wat begon als een zoektocht naar betere resultaten voor begrijpend lezen, groeide uit tot een breder onderzoek naar de basis van het taalonderwijs op school. Directeur Rahma Iqachoura deelt openhartig over dit leerproces: “We hadden het idee deel te nemen aan de Leerschool om onze begrijpend leesresultaten op te halen, maar het traject heeft ons op veel diepere inzichten gebracht.”
De aanleiding: begrijpend lezen blijft achter
Hoewel de meeste leerresultaten op Risala bovengemiddeld zijn, bleef één domein achter: begrijpend lezen. De school probeerde op eigen kracht al verschillende interventies, maar zonder structurele verbetering. “Wat voor de ene leerkracht werkt, werkt niet automatisch voor een ander. We hadden behoefte aan inzichten die echt passen bij ónze context,” aldus Iqachoura.
Onderzoek in eigen huis
Binnen de Leerschool Rotterdam-Zuid werkt Risala met een professionele leergemeenschap (PLG): een groep van interne specialisten, leidinggevenden en onderzoekers van onder meer de Hogeschool Rotterdam. In vijf bijeenkomsten wordt samen onderzocht wat er speelt binnen de school en wat mogelijk anders of beter kan. Die aanpak is verfrissend. “We werken niet met opgelegde oplossingen van buitenaf, maar onderzoeken wat werkt binnen ónze gemeenschap.”
Literatuur als spiegel
Tijdens de sessies buigt het team zich over wetenschappelijke literatuur, bijvoorbeeld over de rol van thuistaal in het onderwijs. “We hebben altijd gezegd: op school spreken we Nederlands. Maar de literatuur laat zien dat thuistalen juist een rol kunnen spelen in het verstevigen van taalontwikkeling. Dat heeft ons aan het denken gezet: wat zegt dat over ons beleid? Wat doen we met die identiteit en veiligheid van het kind?”
Van begrijpend lezen naar kleuterbeleid
Opvallend is hoe de onderzoeksvraag zich gaandeweg ontwikkelt “We dachten dat we ons op begrijpend lezen in de bovenbouw moesten richten, maar kwamen steeds dichter bij de kern: het begint allemaal in de kleuterfase. Begrijpend lezen bouwt voort op wat jonge kinderen al aan taalbasis meekrijgen.” Zo werd de focus verlegd naar de doorgaande lijn van peuter tot bovenbouw - en naar het belang van vroeg taalonderwijs.
Leren vertragen
Een belangrijke les uit het traject? Vertragen. “Onze neiging was altijd: er is een probleem, we willen nú een oplossing. Maar dit proces vraagt om reflectie, overleg, verdieping. Soms moet je juist eerst goed kijken en begrijpen, voordat je iets verandert.”
Kennis delen en initiatief spreiden
De taalcoördinatoren nemen nu samen met het MT binnen Risala het voortouw in het lezen van literatuur, het delen van inzichten met collega’s en het verkennen van alternatieven, zoals thematisch werken of nieuwe taalmethoden. Er ontstaan gesprekken over differentiatie, aansluiting op de thuissituatie, en het loslaten van vaste methodes als dat nodig blijkt. “We
zetten echt de professionaliteit van ons team centraal. De directie faciliteert, maar het is het team dat dit samen draagt.”
En wat levert het op?
Hoewel concrete resultaten nog even op zich laten wachten, zijn de opbrengsten al voelbaar: meer betrokkenheid, nieuwsgierigheid, nieuwe impulsen op de werkvloer, en zicht op fundamentele keuzes. “We zijn nog aan het begin, maar al die kleine inzichten over identiteit, motivatie en methodiek maken nu al verschil.”
Advies aan andere scholen
Iqachoura is voorzichtig met grote conclusies, maar wél enthousiast over de aanpak: “Ik zou andere scholen zeker aanraden zo’n traject in te gaan. Niet om direct meetbare resultaten, maar omdat het je blik verruimt. Het houdt je scherp. En het geeft je school richting - van binnenuit.”
Meer weten over hoe SIPOR-scholen werken aan (taal)onderwijs? Lees over de onderwijsaanpak van SIPOR of lees meer over de Leerschool Rotterdam-Zuid.