Onderwijs en ondersteuning

Onderwijs en ondersteuning geven is de kernactiviteit van onze scholen. We gaan daarbij uit van het principe: “de leraar doet er toe”. De scholen van onze stichting richten zich primair op de kennis en de vaardigheden die nodig zijn om de basisvakken (Nederlands en rekenen en wiskunde) goed te beheersen. Daarnaast vinden we de brede vorming en de persoonsvorming van belang. Daartoe dragen de SIPOR-scholen zorg voor de kwaliteit van het onderwijs gericht op bevordering van burgerschap en sociale integratie. In alle gevallen werken de scholen doelgericht. De leraren verzamelen data (uitkomsten van toetsen en observaties), analyseren deze en stellen vervolgens hun handelen bij. Op alle scholen wordt handelingsgericht gewerkt: daar waar mogelijk houden de leraren rekening met de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In het schoolondersteuningsprofiel van de scholen staat beschreven hoe de scholen gestalte geven aan de zorg en begeleiding, en wat de mogelijkheden zijn voor extra- begeleiding.


Taal en rekenen
Voor een optimale ontwikkeling zijn taal en rekenen de basis. De onderwijsspecialisten op school die zich hiermee bezighouden zijn:
  • De intern begeleider
  • De rekenspecialist
  • De taalspecialist
  • De logopedist (de kinderen worden onder schooltijd ondersteund)
Sociaal – emotioneel
De onderwijsspecialisten op school die zich bezighouden met het sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen zijn:
  • De Remedial Teacher
  • De schoolmaatschappelijk werkster (SMW)
Gedrag, werkhouding en taalaanpak
De onderwijsspecialist op school die zich hiermee bezighoudt is:
  • De gedragsspecialist (met specialisatie in groepsdynamiek)
Motorische en lichamelijke ontwikkeling
De onderwijsspecialisten op school die zich hiermee bezighouden zijn:
  • De intern begeleider
  • De logopedist
Medisch handelen en persoonlijke verzorging
De onderwijsspecialisten op school die zich hiermee bezighouden zijn:
  • De intern begeleider
  • De gediplomeerde EHBO-ers 
Cookie instellingen